Levels/ Kompetenzniveaus/ Poziomy
In the CEFR system [Common European Framework of Reference, CEFR] students' knowledge and skills are divided into three broad categories, which are further divided into six levels:
Im GER-System (Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen, GER) werden die Kenntnisse und Fähigkeiten der Studierenden in drei große Kategorien eingeteilt, die wiederum in sechs Niveaus unterteilt sind:
- Grundkenntnisse
- A1-Überlebensniveau
- A2 Vorschwellenniveau
- B Selbstgenügsamer Besitz
- Schwellenwert B1
- B2 Threshold-Fortgeschrittenen-Niveau
- C-Niveau Kenntnisse
- Kompetenzniveau C1
- C2-Kompetenzniveau
- A Elementary proficiency
- A1 Survival Level
- A2 Pre-threshold level
- B Self-sufficient possession
- B1 Threshold level
- B2 Threshold pre-advanced level
- C Fluency
- C1 Advanced free level
- C2 Proficiency level
- W naszej szkole każdy poziom trwa 6 miesięcy szkolenia w standardowej grupie lub 4-5 miesięcy szkolenia indywidualnego. Na zakończenie każdego poziomu student przystępuje do egzaminu. Odrabianie wszystkich prac domowych jest ważną częścią nauki.
- In our school, each level takes 6 months of studying in a standard group or 4-5 months of individual study. At the end of each level, the student takes an exam. Doing all the homework is an important part of learning.
- An unserer Schule erhält jede Stufe 6 Monate Unterrichte in einer Standardgruppe oder 4-5 Monate Einzelunterrichte 1 für 1. Am Ende jeder Stufe legt der Schüler: innen eine Prüfung ab. Das Erledigen aller Hausaufgaben ist ein wichtiger Teil des Lernens.
Dla każdego poziomu opisano wiedzę i umiejętności, jakie musi posiadać uczeń w zakresie czytania, rozumienia ze słuchu, mówienia i pisania:
Für jedes Niveau werden die Kenntnisse und Fähigkeiten beschrieben, die ein Schüler im Lesen, Hören, Sprechen und Schreiben haben sollte:
For each level, the knowledge and skills that a student should have in reading, listening, speaking, and writing are described:
Notatka:
Kolumna 1 – Poziom
Kolumna 3 - % stosunku słownictwa do wyższego poziomu;
Kolumna 4 - % stosunku słownictwa do poziomu C2
Note:
column 1- Level
column 3 - percentage ratio of vocabulary to the higher level;
column 4 - percentage ratio of vocabulary to level C2
Notiz:
Spalte 1 – Niveau
Spalte 3 – %-Verhältnis des Wortschatzes zum höheren Niveau;
Spalte 4 - %-Verhältnis des Wortschatzes zum Niveau C2
1 | Opis/ Description / Beschreibung | 3 | 4 |
---|---|---|---|
A1 | Rozumiem i potrafię używać znanych zwrotów i wyrażeń niezbędnych do wykonania określonych zadań. Potrafię się przedstawić/przedstawić innych, zadać/odpowiedzieć na pytania dotyczące mojego miejsca zamieszkania, znajomych, majątku. Potrafię uczestniczyć w prostej rozmowie, jeśli druga osoba mówi wolno i wyraźnie oraz jest chętna do pomocy. I understand and can use familiar phrases and expressions in a speech that are necessary to perform specific tasks. I can introduce myself / introduce others, and ask/answer questions about the place of residence, acquaintances, and property. Can engage in simple conversation if the other person speaks slowly and clearly and is willing to help. Ich verstehe und kann vertraute Redewendungen und Ausdrücke verwenden, die für die Ausführung bestimmter Aufgaben erforderlich sind. Ich kann mich vorstellen / andere Leute vorstellen, Fragen zum Wohnort, Bekannten, Eigentum stellen / beantworten. Ich kann einfache Gespräche führen, wenn eine andere Person langsam und deutlich spricht und bereit zu helfen ist. | 50 % | 12 % |
A2 | Rozumiem poszczególne zdania i często używane wyrażenia dotyczące podstawowych dziedzin życia (np. podstawowe informacje o mnie i członkach mojej rodziny, zakupy, zdobycie pracy itp.). Potrafię wykonywać zadania związane z prostą wymianą informacji na tematy znane lub codzienne. W prostych słowach potrafię opowiedzieć o sobie, swojej rodzinie i przyjaciołach oraz opisać główne aspekty życia codziennego. I can understand simple sentences and common expressions related to the main areas of life (for example, basic information about myself and my family members, shopping, applying for a job, etc.). I can perform tasks related to the simple exchange of information on familiar or everyday topics. In simple terms, I can talk about myself, my family, and my friends, and describe the main aspects of everyday life. Ich kann einzelne Sätze und gebräuchliche Ausdrücke verstehen, die sich auf die wichtigsten Lebensbereiche beziehen (z. B. grundlegende Informationen über mich und meine Familienangehörigen, Einkaufen, Bewerbung um einen Job usw.). Ich kann Aufgaben im Zusammenhang mit dem einfachen Informationsaustausch zu vertrauten oder alltäglichen Themen ausführen. In einfachen Worten kann ich über mich selbst, meine Familie und Freunde sprechen und die wichtigsten Aspekte des Alltags beschreiben. | 50 % | 24 % |
B1 | Rozumiem główne idee jasnych przekazów w języku standardowym na różne tematy, które zazwyczaj pojawiają się w pracy, nauce, czasie wolnym itp. Potrafię porozumieć się w większości sytuacji, które mogą wyniknąć podczas pobytu w kraju, którego się uczymy. Potrafię skomponować spójny przekaz na tematy, które są mi znane lub szczególnie mnie interesują. Potrafię opisać wrażenia, wydarzenia, nadzieje, aspiracje, wyrazić i uzasadnić swoje opinie oraz plany na przyszłość. I can understand the main ideas of clear messages delivered in the standard language on various topics that typically arise at work, study, leisure, etc. and I can communicate in most situations that may arise during a stay in the country of the language being studied. I can compose a coherent message on topics that are known or of particular interest to me. I can describe impressions, events, hopes, and aspirations, and talk about and substantiate my opinions and plans for the future. Ich kann die Hauptgedanken klarer Botschaften verstehen, die in der Standardsprache zu verschiedenen Themen vermittelt werden, die typischerweise bei der Arbeit, im Studium, in der Freizeit usw. auftreten. Ich kann mich in den meisten Situationen verständigen, die während eines Aufenthalts im Land der zu lernenden Sprache auftreten können. Ich kann eine zusammenhängende Botschaft zu Themen verfassen, die mir bekannt sind oder die mich besonders interessieren. Ich kann Eindrücke, Ereignisse, Hoffnungen, Wünsche schildern, meine Meinung und Pläne für die Zukunft darlegen und begründen. | 67 % | 48 % |
B2 | Rozumiem ogólną treść skomplikowanych tekstów o tematyce abstrakcyjnej i konkretnej, w tym także tekstów wysoce specjalistycznych. Mówię szybko i na tyle spontanicznie, że mogę bez problemu porozumieć się z native speakerami bez większych trudności dla którejkolwiek ze stron. Potrafię przekazywać jasne, szczegółowe komunikaty na różne tematy i przedstawiać swój pogląd na główny problem, pokazując zalety i wady różnych opinii. I understand the general content of complex texts on abstract and concrete topics, including highly specialized texts. I speak quickly and spontaneously enough to constantly communicate with native speakers without much difficulty for either party. I can write clear, detailed messages on a variety of topics and present my thoughts on a major issue, showing the advantages and disadvantages of different opinions. Ich verstehe den allgemeinen Inhalt komplexer Texte zu abstrakten und konkreten Themen, und auch hochspezialisierte Texte. Ich spreche schnell und spontan genug, um ständig mit Muttersprachlern zu kommunizieren, ohne dass es für beide Seiten zu großen Schwierigkeiten kommt. Ich kann klare, detaillierte Botschaften zu verschiedenen Themen verfassen, meine Sicht auf ein wichtiges Thema darlegen und die Vor- und Nachteile verschiedener Meinungen aufzeigen. | 81 % | 72 % |
C1 | Rozumiem obszerne, złożone teksty na różną tematykę i rozpoznaję ukryte znaczenia. Mówię spontanicznie, w szybkim tempie, bez trudności w znajdowaniu słów i wyrażeń. Językiem posługuję się elastycznie i skutecznie, aby komunikować się w działalności naukowej i zawodowej. Potrafię tworzyć dokładne, szczegółowe i dobrze ustrukturyzowane komunikaty na złożone tematy, wykazując się mistrzostwem w zakresie wzorców organizacji tekstu, narzędzi komunikacji i integracji elementów tekstowych. I understand large complex texts on various topics, and I comprehend the hidden meaning. I speak spontaneously at a fast pace, without difficulty in choosing words and expressions. I use language flexibly and effectively for communication in scientific and professional fields. I can produce precise, detailed, well-structured messages on complex topics, demonstrating mastery of text organization patterns, means of communication, and aggregation of text elements. Ich verstehe große komplexe Texte zu verschiedenen Themen und erkenne die verborgene Bedeutung. Ich spreche spontan und schnell, ohne Schwierigkeiten bei der Auswahl von Wörtern und Ausdrücken. Ich nutze Sprache flexibel und effektiv für die Kommunikation in wissenschaftlichen und beruflichen Tätigkeiten. Ich kann präzise, detaillierte und gut strukturierte Nachrichten zu komplexen Themen verfassen und dabei die Muster der Textorganisation, die Kommunikationsmittel und die Aggregation von Textelementen beherrschen. | 89% | 89% |
C2 | Rozumiem niemal każdą wiadomość ustną lub pisemną, potrafię ułożyć spójny tekst na podstawie kilku źródeł ustnych i pisanych. Mówię spontanicznie, w wysokim tempie i z dużą precyzją, podkreślając niuanse znaczeniowe nawet w najtrudniejszych przypadkach. I can understand almost any oral or written communication and can compose a coherent text based on several oral and written sources. I speak spontaneously at a high speed and a high degree of accuracy, emphasizing shades of meaning even in the most difficult cases. Ich kann fast jede mündliche oder schriftliche Kommunikation verstehen und einen zusammenhängenden Text auf der Grundlage mehrerer mündlicher und schriftlicher Quellen verfassen. Ich spreche spontan, in hohem Tempo und mit hoher Genauigkeit und betone auch in den schwierigsten Fällen Bedeutungsnuancen. | - | 100 % |